Mindfulness

Du er måske logget ind på denne hjemmeside fordi du er stresset, har angst, søvnbesvær, smerter eller blot har hørt at mindfulness vil være godt for dig. Måske leder efter et kursus eller genopfriskning, da mindfulness nogle gange kan glide lidt i glemmebogen, når vi har travlt og ryger tilbage i vore vante mønstre eller tilbage i "hamsterhjulet" om man vil.

Uanset årsag, så kig dig omkring og se hvad jeg kan gøre for dig- eller måske rettere : Hvad du kan gøre for dig selv og dit liv.

Igennem mit arbejde som sygeplejerske, har jeg mødt patienter, som når livet pludselig ikke er en selvfølge, reflekterer over sit liv. Flere har udtrykt fortrydelse af ikke at have været rigtig tilstede, arbejdet for meget, ikke følt sig lykkelig eller ikke været tro mod deres følelser men istedet levet efter hvad andre mente. Ikke én har udtrykt "bare de havde ejet mere eller arbejdet mere". Det gav mig lysten til at arbejde med mig selv og siden andre, så vi ikke spilder livet på ligegyldige ting, men lærer vort mindset at fokusere og leve et liv, som har det indhold vi værdsætter.

Det er dog ikke let at ændre sit mindset. Vi er jo præget af arv og miljø og sindet gør det der er lettest- nemlig det den er vant til. Så vore handlinger bliver ofte "som vi plejer".

Mindfulness er træning i at være bevidst om vore tanker, følelser og handlinger. For kun herved kan der ske en ændring. Herved opnår vi friheden til at være tilstede i vort liv og SELV træffe beslutningerne, i stedet for at køre automatpiloten og gøre "som vi plejer" Især hvis "plejer" ikke giver os en følelse af at være lykkelig.

Lykke er nemlig ikke noget vi skal jagte eller kan bestille på nettet. Lykke er et valg, som vi "bare" skal have redskaberne til at vælge til.

Mindfulness er samtidig en måde at overvinde stress, depression, angst, søvnbesvær osv.

Så føler du din energikonto er overtrukket og har svært ved at overskue tingene og føler du mangler noget i dit liv, som feks lykke. Så skulle du måske prøve mindfulness. Uanset årsag er mindfulness en utrolig virksom måde at blive bevidst om sig selv på og sine værdier i livet.

Stress er svær at erkende. Ofte forsøger man at arbejde mere, fordi det bliver sværere at mærke sig selv, ofte ubevidst fortrænges de symptomer kroppen sender og at kravene har oversteget ressourcerne, "jeg bør ku' ta' mig sammen" "jeg kan/skal komme igennem det her" "i næste måned, så vender det..." men der kommer altid nye krav og til sidst kan hovedet føles som en tørretumpler, hvor planlægninger, problemløsning, bebrejdelser og angst for ikke at slå til, kører rundt i konstant tankemylder.

Det er LIVSFARLIGT at have langvarig stress, så lyt til hvad din krop fortæller dig.

En af måderne at blive bevidst om vores krop og sind og ikke mindst om vore tanker, er mindfulness. Jeg har både på egen krop og gennem mange års kendskab til andres "udbytte" af mindfulness, erfaret at dette er en af de bedste redskaber til en vedvarende mental og således også fysisk robusthed samt glæde ved livet.  

Vores sundhed og velvære er betinget af balance mellem krop og sind.

Især min erfaring som sygeplejerske, har overbevist mig om, at vores mentale- og fysiske sundhed, hænger uadskilleligt sammen og påvirker hinanden konstant. Hvis vi mistrives mentalt, bliver vi syge i krop og sind. Det er der efterhånden rigelig evidens for- 

 http://www.sygeforsikring.dk/default.aspx?ID=1732

 http://politiken.dk/viden/ECE2637714/forskere-mindfulness-virker-lige-saa-godt-som-antidepressiver/)

 

men heldigvis har vi selv mulighed for at optimere den balance, bla. gennem mindfulness.

Mindfulness er et ældgammelt begreb og betyder at være bevidst opmærksom i det aktuelle øjeblik, uden at dømme.

Hvorfor lære mindfulness ?

Ofte er vi ikke der, hvor vi er. Vi har en tendens til at være på automatpilot, optaget af tanker i fortid og fremtid, at vurdere hændelser, nogle gange inden det overhovedet sker, være utålmodig og handle frem for "at være". Hvis vi lever mest oppe i hovedet, kan vi opleve tankemylder og glemme at mærke os selv- vores sanser og ikke mindst vort hjerte. Vi oplever måske energikontoen er tømt og livskvaliteten daler. Livet er så kort og alligevel er vi ikke tilstede i det meste af det.

Alle mennesker kan potentielt have stor glæde af Mindfulness. Vi "vågner" op og får kontakt med os selv og lærer mere om hvad vi føler og tænker samt reagerer.  Det kan give dig et effektivt redskab til stresshåndtering og øget livskvalitet i form af bevidst tilstedeværelse i dit liv. Mindfulness gør det muligt at bryde med de automatiske tanker og handlinger. Det giver den ultimative frihed- nemlig at slippe fri af sindets tyrrani og blive bevidst om hvordan du vil forholde dig til livet.  Mindfulness er at være herre i eget hus og komme hjem til dig selv.

Når du er mindful, har du et roligt sind, bedre dømmekraft, en accept af virkeligheden som den er, kendskab til dit sind, mental diciplin og bevidsthed om automatiske reaktioner samt være fuldt tilstede i lige netop dette nu (som reelt er det eneste sted vi KAN være)

Virker mindfulness ? Ja, og det er der mange undersøgelser der beviser. Det er "blåstemplet" af lægevidenskaben og metaundersøgelser og forskning, viser det har en dybtgående positiv effekt på stress, depression, hukommesesproblemer, søvnproblemer, OCD, smerter, lavt selvværd, angst og m.m. Det er naturligvis også en metode til "blot" at opnå større livskvalitet og psykologisk robusthed.

MBCT står for Mindfulness Baseret Kognitiv Terapi og programmet for kurserne er struktureret efter internationale forskrifter og foregår over 8 uger, med én ugentlig mødedag/aften på ca 2 timer. Metoden er forskningsbaseret og anerkendt verden over.       Det forventes der afsættes ½-1 times træning dagligt, da mindfulness processen er oplevelsesorienteret. Kurset foregår i en lille gruppe men er ikke "gruppeterapi". Der indgår lette yoga-øvelser.

Man kan ikke læse sig til mindfulness- det skal trænes, ligesom en muskel. Efterhånden bliver mindfulness en måde at leve på. Det er ikke en mirakelkur eller sprirituel  hokus pokus- det er der allerede. Vi kunne det som børn, men så har vi tillært en masse, ofte uhensigtsmæssige strategier, som gør vi lever et liv, vi ikke er tilstede i og som ikke er værdifuldt og tilfredsstillende for os.

Så lige et provokerende spørgsmål inden du lukker ned og tænker "Det går jo nok..."                               

Hvad vil du gerne huskes for, hvis du kun havde kort tid at leve i - (det har vi jo alle) ? Hvad er dine værdier ?

At du var en fighter, flexibel og arbejdsom men distræt medarbejder eller at du var en rummelig, autentisk og glad person, der nød livet og var elsket af dit netværk....??

Det paradoksale er, at jo mere mindfulull du bliver, jo mere kan du arbejde konstruktivt og føle tilfredshed og have energi til alle livets vigtigste ting (for dig).